In de Wuytsbergen is een gekend probleem van sluipverkeer en verkeersonveiligheid. In 2017 werd daarom een 'groeiplan' voor de wijk opgemaakt, dat ruimte geeft voor wonen, groen en verkeersleefbaarheid.

De 2 gekozen opties om de verkeersveiligheid te verhogen worden sinds maart getest. Van maart tot juni ging het om de ANPR-camera om doorgaand verkeer te weren.

Volgende maand start proefopstelling 2 met een bloembak-verkeersfilter die alle gemotoriseerd (vierwielig) verkeer weert. Nu de eerste proefopstelling afloopt, wordt een tussentijdse evaluatie en terugkoppeling gemaakt die deze week aan de buurt werd gecommuniceerd.

Milderende maatregelen Markgravenstraat

Uit de resultaten van de eerste metingen, uitgevoerd naar aanleiding van de proefopstelling met ANPR-camera's in de wijk Wuytsbergen-Ekelen, blijkt dat er 7% meer auto's in de Markgravenstraat geteld werden dan voordien.

De stad beslist daarom dat er sowieso flankerende maatregelen in de Markgravenstraat en mogelijk ook in de zijstraten genomen moeten worden. "We willen niet gans het traject in Wuytsbergen-Ekelen afwachten terwijl er nu reeds nood is aan extra maatregelen", klinkt het.

In eerste instantie richt de sensibiliseringscampagne in de Markgravenstraat zich op de gewenste snelheid en het onrechtmatig gebruik van de stoep door het gemotoriseerd verkeer.

De sensibiliseringsmaatregelen worden vanaf 28 juni ingevoerd in de Markgravenstraat.

Het gaat om borden om het rijden op de stoep aan te kaarten en een digitale snelheidsmeter die aangeeft of u te snel rijdt of niet.

Ondertussen worden er maatregelen uitgetekend, met de begeleidingsgroep (de stuurgroep van burgers uit de buurt die meedenken over het traject) om die de toename van verkeer milderen zodra de definitieve opstelling in de Wuytsbergen is gekozen en ingevoerd.

De Markgravenstraat wordt hierbij voorafgaand geïnformeerd en geraadpleegd.'

Maandag 28 juni start proefopstelling met verkeersfilter in Wuytsbergen-Ekelen

Vanaf maandag 28 juni gaat de opstelling met bloembak-verkeersfilter aan het kruispunt van Wuytsbergen en Vogelzang van start. Deze proefopstelling alle (vierwielig) gemotoriseerd verkeer. Fietsers en voetgangers kunnen altijd blijven passeren.

"Het betreft een PROEFopstelling. Ook deze wordt geëvalueerd op basis van concrete verkeerstellingen en de ervaringen van de buurt. De flankerende maatregelen in de Markgravenstraat maken deel uit van dit participatietraject dat de stad met de buurt doorloopt", zegt burgemeester Mien Van Olmen.

Wordt vervolgd.